Volume 30, Issue 1 pp. 81-87

Impaired healing response of periodontal furcation defects following flap debridement surgery in smokers

A controlled clinical trial

Leonardo Trombelli

Leonardo Trombelli

Research Center for Study of Periodontal Diseases, University of Ferrara, Ferrara, Italy,

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Kyoo-Sung Cho

Kyoo-Sung Cho

Department of Periodontology, School of Dentistry, Yonsei University, Seoul, Korea,

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Chong-Kwan Kim

Chong-Kwan Kim

Department of Periodontology, School of Dentistry, Yonsei University, Seoul, Korea,

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Chiara Scapoli

Chiara Scapoli

Research Center for Study of Periodontal Diseases, University of Ferrara, Ferrara, Italy,

Department of Biology, University of Ferrara, Italy

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Alessandro Scabbia

Alessandro Scabbia

Research Center for Study of Periodontal Diseases, University of Ferrara, Ferrara, Italy,

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First published: 03 February 2003
Citations: 26
Address:
Leonardo Trombelli
Research Center for the Study of Periodontal
Diseases
Dipartimento di Discipline Medico-Chirurgiche
della Comunicazione e del Comportamento
University of Ferrara – corso Giovecca, 203
44100 Ferrara
Italy
e-mail: [email protected]

Abstract

en

Objectives: The purpose of the present parallel-design, controlled clinical trial was to evaluate the treatment outcome of periodontal furcation defects following flap debridement surgery (FDS) procedure in cigarette smokers compared to non-smokers.

Materials and Methods: After initial therapy, 31 systemically healthy subjects with moderate to advanced periodontitis, who presented at least one Class I or II molar furcation defect, were selected. Nineteen patients (mean age: 40.3 years, 15 males) were smokers (≥10 cigarettes/day) and 12 patients (mean age: 44.8 years, 3 males) were non-smokers. Full-mouth plaque score (FMPS) and full-mouth bleeding score (FMBS), probing pocket depth (PPD), vertical clinical attachment level (v-CAL), and horizontal clinical attachment level (h-CAL) were assessed immediately before and 6 months following surgery.

Results: Overall, statistically significant v-CAL gain was observed in smokers (1.0 ± 1.3 mm) and non-smokers (1.3±1.1 mm), the difference between groups being statistically significant (p=0.0003). In proximal furcation defects, v-CAL gain amounted to 2.3±0.7 mm in non-smokers as compared to 1.0±1.1 mm in smokers (p=0.0013). At 6 months postsurgery, non-smokers presented a greater h-CAL gain (1.3±1.1 mm) than smokers (0.6±1.0 mm), with a statistically significant difference between groups (p=0.0089). This trend was confirmed in both facial/lingual (1.4±1.0 versus 0.8±0.8 mm) and proximal furcation defects (1.2±1.3 versus 0.5±1.2 mm). The proportion of Class II furcations showing improvement to postsurgery Class I was 27.6% in smokers and 38.5% in non-smokers. After 6 months, 3.4% of presurgery Class I furcation defects in smokers showed complete closure, as compared to 27.8% in non-smokers.

Conclusions: The results of the present study indicated that (1) FDS produced clinically and statistically significant PPD reduction, v-CAL gain, and h-CAL gain in Class I/II molar furcation defects, and (2) cigarette smokers exhibited a less favorable healing outcome following surgery in terms of both v-CAL and h-CAL gain.

Zusammenfassung

de

Ziele: Der Zweck der vorliegenden kontrollierten klinischen Studie mit einem parallelen Design war die Überprüfung des Behandlungsergebnisses bei parodontalen Furkationsdefekten nach Wurzelreinigung und –glättung bei Lappenoperationen (FDS) bei Zigarettenrauchern und Nichtrauchern.

Material und Methoden: Nach der initialen Therapie wurden 31 systemisch gesunde Personen mit moderater bis schwerer Parodontitis, die mindestens einen Klasse I oder Klasse II Furkationsdefekt aufwiesen, ausgesucht. 19 Patienten (mittleres Alter 40,3 Jahre, 15 Männer) waren Raucher (≥10 Zigaretten/Tag), 12 Patienten (mittleres Alter 44,8 Jahre, 3 Männer) waren Nichtraucher. Der Plaqueindex (FMPS) und die Provokationsblutung (FMBS) im gesamten Mund, die Sondierungstiefen (PPD), die vertikalen klinischen Befestigungsniveaus (v-CAL) und die horizontalen klinischen Befestigungsniveaus (h-CAL) wurden unmittelbar vor und 6 Monate nach der Operation erhoben.

Ergebnisse: Insgesamt wurde ein statistisch signifikanter v-CAL Gewinn bei Rauchern (1,0±1,3 mm) und Nichtrauchern (1,3±1,1 mm) beobachtet, die Differenz wischen den Gruppen war statistisch signifikant (p=0,0003). Bei den approximalen Furkationsdefekten betrug der v-CAL Gewinn bei Nichtrauchern 2,3±0,7 mm verglichen zu den Rauchern mit 1,0±1,1 mm (p=0,0013). 6 Monate post operationem zeigten die Nichtraucher einen größeren h-CAL Gewinn (1,3±1,1 mm) verglichen mit den Rauchern (0,6±1,0 mm) mit einer statistischen Signifikanz zwischen den Gruppen (p=0,0089). Dieser Trend wurde sowohl bei den fazialen/lingualen Defekten (1,4±1,0 mm vs. 0,8±0,8 mm) und bei den approximalen Furkationsdefekten (1,2 v 1,3 mm vs. 0,5±1,2 mm) bestätigt. Das Verhältnis von Klasse II Furkationen, die post operationem eine Verbesserung zu Klasse I Furkationsdefekten zeigten, war bei Rauchern 27,6 % und 38,5 % bei Nichtrauchern. Nach 6 Monaten zeigten 3,4 % der Klasse I Furkationsdefekte bei Rauchern einen kompletten Verschluss verglichen mit 27,8 % bei Nichtrauchern.

Zusammenfassung: Die Ergebnisse der vorliegenden Studie zeigten, dass 1) FDS eine klinische und statistisch signifikante PPD Reduktion, einen v-CAL Gewinn und h-CAL Gewinn bei Klasse I/II Molaren Furkationsdefekten erbringt; 2) Zigarettenraucher weniger gute Heilungsergebnisse nach Operationen sowohl bei v-CAL als auch bei h-CAL zeigten.

Résumé

fr

Objectifs: cette étude clinique contrôlée en parallèle se proposait d’évaluer l’issue du trai-tement des lésions des furcations par un lam-beau de débridement (FDS) chez des fumeurs de cigarette par rapport à des non-fumeurs.

Matériel et méthodes: Après un traitement initial, 31 sujets en bonne santé atteints de parodontite modérée à avancée et présentant au moins une lésion inter-radiculaire de classe I ou II sur une molaire, furent sélectionnés. 19 patients (d’âge moyen: 40.3 ans, 15 hommes) étaient fumeurs (≥10 cigarettes/jour), 12 patients (d’âge moyen: 44.8 ans, 3 hommes) étaient non-fumeurs. Le score de plaque de toute la bouche (FMPS) et le score de saignement (FMBS), la profondeur de poche au sondage (PPD), le niveau clinique d’attache vertical (v-CAL), et horizontal (h-CAL) furent estimés immédiatement avant et 6 mois après la chirurgie.

Résultats: D’une façon générale, un gain de v-CAL statistiquement significatif gain était observé chez les fumeurs (1.0±1.3 mm) et chez les non-fumeurs (1.3±1.1 mm), la différence entre les groupes étant statistiquement significative (p=0.0003). Pour les lésions des furcations proximales, le gain de v-CAL atteignait 2.3±0.7 mm chez les non-fumeurs et seulement 1.0±1.1 mm chez les fumeurs (p=0.0013). 6 mois après la chirurgie, les non-fumeurs présentaient un gain de h-CAL gain plus important (1.3±1.1 mm) que les fumeurs(0.6±1.0 mm), avec une différence statistiquement significative entre les groupes (p=0.0089). Cette tendance était confirmée à la fois sur les lésions des furcations vestibulo-linguales (1.4±1.0 mm vs 0.8±0.8 mm) et proximales (1.2±1.3 mm vs 0.5±1.2 mm). La proportion de furcations de Classe II s’améliorant après chirurgie en Classe I était de 27.6% chez les fumeurs et 38.5% chez les non-fumeurs. Après 6 mois, 3.4% des furcations initialement de Classe I étaient complètement fermées contre 27.8% chez les non-fumeurs.

Conclusions: Les résultats de cette étude indiquent que: 1) FDS produit une réduction cliniquement et statistiquement significative de PPD, un gain de v-CAL et de h-CAL gain sur les lésions de furcations molaires de Classe I/II; 2) Les fumeurs de cigarette ont une cicatrisation moins favorable après chirurgie en terme de gain de v-CAL et de h-CAL.

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