Volume 30, Issue 2 pp. 138-144

Plaque removal with a novel manual toothbrush (X-Active) and the Braun Oral-B 3D Plaque Remover

M. M. Danser

M. M. Danser

Department of Periodontology, ACTA, Academic Centre for Dentistry Amsterdam, The Netherlands

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M. F. Timmerman

M. F. Timmerman

Department of Periodontology, ACTA, Academic Centre for Dentistry Amsterdam, The Netherlands

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Y. Jzerman

Y. Jzerman

Department of Periodontology, ACTA, Academic Centre for Dentistry Amsterdam, The Netherlands

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M. I. Piscaer

M. I. Piscaer

Department of Periodontology, ACTA, Academic Centre for Dentistry Amsterdam, The Netherlands

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U. Van Der Velden

U. Van Der Velden

Department of Periodontology, ACTA, Academic Centre for Dentistry Amsterdam, The Netherlands

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G. A. Van Der Weijden

G. A. Van Der Weijden

Department of Periodontology, ACTA, Academic Centre for Dentistry Amsterdam, The Netherlands

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First published: 05 March 2003
Citations: 19
Address:
M. M. Danser
Department of Periodontology
Academic Centre for Dentistry Amsterdam ACTA
Louwesweg 1
1066 EA Amsterdam
The Netherlands
Fax: +31 20 51 88 512
e-mail: [email protected]

Abstract

en

Objectives: The study was designed to test the efficacy in plaque removal of three toothbrushes: two manual brushes, the Butler GUM 311® and the Dr Best X-Active®, and one electric toothbrush the Braun Oral-B 3D Plaque Remover (3D)®.

Method: The study was a split-mouth, single-blind, randomized clinical study consisting of three identical experiments testing three combinations of toothbrushes (experiment 1: 3D versus Butler; experiment 2: 3D versus Dr Best; experiment 3: Butler versus Dr Best), in which the teeth of the panellists were brushed by a dental hygienist. In a fourth experiment, the panellists brushed their own teeth (3D versus Dr Best). Thirty-five subjects participated in the study and received a professional prophylaxis prior to the first experiment. They were requested to refrain from brushing their teeth for 48 h prior to each experiment. Plaque was assessed according to the Silness & Löe plaque index at six sites per tooth. Next, the dental hygienist (experiments 1–3) or the panellist (experiment 4) brushed for 60 s with their first assigned brush in two randomly selected contralateral quadrants. Brushing was repeated (60 s) with the second brush in the opposing two contralateral quadrants. Prior to experiment 4, panellists were given two thorough hands-on professional instructions in the use of the 3D and the Dr Best toothbrushes.

Results: In experiment 1, the 3D showed a mean plaque reduction of 72% compared to 63% with the Butler (P<0.01). In experiment 2, the 3D showed a mean plaque reduction of 79% and the Dr Best 76% (P<0.05). In experiment 3, the Butler showed a mean plaque reduction of 81% and the Dr Best 85% (P=0.01). In the hands of the panellists (experiment 4), the 3D showed a mean plaque reduction of 88% and the Dr Best 84% (P<0.05).

Conclusions: A 5-week training period with repeated hands-on instruction gives panellists the skill to perform brushing with efficacy comparable to that of professional brushing. In agreement with a previous study, the 3D was more effective than a flat-trimmed manual toothbrush (Van der Weijden et al. 1994). Brushing with the criss-cross resulted in small statistical differences with the 3D and the flat-trimmed manual toothbrush. The clinical relevance of these statistically significant results should be the subject of a longitudinal study.

Zusammenfassung

de

Plaqueentfernung mit einer neuen Handzahnbürste (X-Active) und der Braun/Oral-B-3D-Plaque-Remover-Zahnbürste

Zielsetzung: Untersuchung der Wirksamkeit zur Plaqueentfernung von 3 Zahnbürsten: 2 Handzahnbürsten (die Butler GUM 311® und die Dr Best X-Active®) sowie einer elektrischen Zahnbürste (der Braun Oral-B-3D-Plaque-Remover (3D)®).

Methoden: Bei dieser Studie handelt es sich um eine einfach verblindete, randomisierte klinische Studie im Halbseitendesign, die aus 3 identischen Versuchen zur Untersuchung von 3 Kombinationen von Zahnbürsten bestand (Experiment 1: 3D versus Butler; Experiment 2: 3D versus Dr Best; Experiment 3: Butler versus Dr Best). Dabei wurden die Zähne der Teilnehmer von einer Dentalhygienikerin geputzt. In einem 4. Versuch putzten sich die Studienteilnehmer die Zähne selbst (3D versus Dr Best). 35 Personen nahmen an der Studie teil und erhielten vor dem 1. Versuch professionelle Prophylaxe. Sie wurden gebeten, vor jedem Experiment die Zähne für 48 Stunden nicht zu putzen. Plaque wurde nach dem Silness & Löe Plaque Index an 6 Stellen pro Zahn erhoben. Anschließend putzten die Dentalhygienikerin (Experimente 1–3) oder die Teilnehmer selbst (Experiment 4) die Zähne für 60 s mit der zuerst zugewiesenen Zahnbürste in 2 zufällig ausgewählten kontralateralen Quadranten. Danach wurden die 2 fehlenden kontralateralen Quadranten mit der 2. Bürste geputzt (60 s). Vor dem 4. Versuch erhielten die Teilnehmer 2 sorgfältige Unterweisungen mit praktischen Übungen im Gebrauch der 3D- und der Dr Best-Zahnbürsten.

Ergebnisse: In Experiment 1 zeigte die 3D eine mittlere Plaquereduktion von 72% verglichen zu 63% mit der Butler (P<0,01). In Experiment 2 erzielte die 3D eine mittlere Plaquereduktion von 79% und die Dr Best von 76% (P<0,05). In Experiment 3 resultierte die Butler in einer mittleren Plaquereduktion von 81% und die Dr Best von 85% (P=0,01). In den Händen der Teilnehmer (Experiment 4) erzielten die 3D eine mittlere Plaquereduktion von 88% und die Dr Best von 84% (P<0,05).

Schlussfolgerungen: Eine 5wöchige Übungsphase mit wiederholten Instruktionen mit praktischen Übungen gibt Studienteilnehmern die Fähigkeit, Zähne mit einer Effektivität zu putzen, die professionellem Putzen gleich kommt. In Übereinstimmung mit einer vorangegangenen Studie war die 3D effektiver als eine Handzahnbürste mit flacher Borstenfläche (Van der Weijden et al. 1994). Bürsten mit der Bürste mit in X-Position stehenden Borsten führte zu kleinen statistischen Unterschieden zur 3D und der Handzahnbürste mit flacher Borstenfläche. Die klinische Relevanz dieser statistisch signifikanten Unterschiede sollte in einer longitudinalen Studie untersucht werden.

Résumé

fr

Elimination de la plaque avec une nouvelle brosse à dent manuelle (X-Active) et la Braun Oral-B 3d Plaque Remover

Objectifs: L'étude a été réalisée pour tester l'efficacité pour l'élimination de la plaque de trois brosses à dent: 2 brosses manuelles, la Butler GUM 311® and la Dr Best X-Active®, et une electrique, la Braun Oral-B 3D Plaque Remover (3D)®.

Méthode: L'étude était en bouche partagée, en aveugle, randomisée, clinique consistant en trois expérimentations identiques pour tester 3 combinaisons de brosses à dent (expérimentation 1: 3D versus Butler; expérimentation 2: 3D versus Dr Best; expérimentation 3: Butler versus Dr Best), dans lesquelles les dents des participants étaient brossées par un hygiéniste dentaire. Au cours d'une quatrième expérience, les participants brossaient eux-mêmes leurs dents (3D versus Dr Best). 35 sujets ont participéà cette étude et reçurent des soins prophylactiques professionnels avant la première expérimentation. On leur demanda de suspendre leur brossage pendant 48 h avant chaque expérimentation. La plaque fut mise en évidence par l'indice de plaque de Silness & Löe sur six sites par dent. Puis, l'hygiéniste dentaire (expérimentations 1–3) ou le participant (expérimentation 4) brossaient leurs dents pendant 60 s avec la première brosse qu'il leur avait été assignée sur deux quadrants contra-latéraux sélectionnés au hasard. Le brossage fut répété (60 s) avec la seconde brosse sur les deux quadrants opposés. Avant l'expérimentation 4, les participants reçurent deux instructions professionnelles strictes sur l'usage des brosses 3D et Dr Best.

Résultats: De l'expérimentation 1, il ressort que la 3D présente une réduction moyenne de la plaque de 72% par rapport aux 63% obtenus avec la Butler (P<0.01). Dans l'expérimentation 2, la 3D entraînait une réduction moyenne de plaque de 79% et la Dr Best de 76% (P<0.05). Après l'expérimentation 3, la Butler présentait une réduction moyenne de plaque 81% et la Dr Best de 85% (P=0.01). Dans les mains des participants (expérimentation 4), la 3D réduisait en moyenne la plaque de 88% et la Dr Best de 84% (P<0.05).

Conclusions: Une période d'entrainement de 5 semaines avec des instructions répétées permettait aux participant d'acquérir une efficacité de brossage équivalente à celle des professionnels. En accord avec une étude précédente, la 3D était plus efficace qu'une brosse manuelleà poil plat (Van der Weijden et al. 1994). Le brossage en croisillon entraînait de petites différences significatives par rapport à la 3D et la brosse plate manuelle. La signification clinique de ces résultats statistiquement significatifs devrait donner lieu à une étude longitudinale.

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