Volume 34, Issue 3 pp. 203-205

Endometriosis of the Rectus Abdominis Muscle after Caesarean Section

Endometriosis des Musculus rectus abdominalis nach Kaiserschnitt

T. Papaziogas

T. Papaziogas

From the 2 nd Surgical Clinic, Aristotle University, Thessaloniki, Greece

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B. Papaziogas

B. Papaziogas

From the 2 nd Surgical Clinic, Aristotle University, Thessaloniki, Greece

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A. Kabaroudis

A. Kabaroudis

From the 2 nd Surgical Clinic, Aristotle University, Thessaloniki, Greece

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I. Galanis

I. Galanis

From the 2 nd Surgical Clinic, Aristotle University, Thessaloniki, Greece

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Ch. Lazaridis

Ch. Lazaridis

From the 2 nd Surgical Clinic, Aristotle University, Thessaloniki, Greece

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A. Souparis

A. Souparis

From the 2 nd Surgical Clinic, Aristotle University, Thessaloniki, Greece

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A. Alexandrakis

A. Alexandrakis

From the 2 nd Surgical Clinic, Aristotle University, Thessaloniki, Greece

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First published: 09 October 2008
Corresponding address:
B. Papaziogas, M.D.,
2nd Surgical Clinic,
Aristotle University of Thessaloniki, Bl. Gabriilidis Street 29, GR-54655 Thessaloniki, Greece.
Fax: ++30/31/99 25 63
E-mail: [email protected]

Abstract

en

Summary: Background: Abdominal wall endometriosis is a rare entity, which is usually caused by grafting of endometrial cells to the abdominal wall during laparotomy for pelvic surgery, particularly Caesarean section.
Methods: We report on a case of an endometriosis of the rectus abdominis muscle, 5 years after Caesarean section.
Results: A 32-year-old woman presented with a palpable, tender nodule of 4-cm diameter in the lower right abdomen, 5 years after Caesarean section. The patient claimed that the lesion became more painful during menstruation, and that it gained significant size during the last 6 months. The CT of the abdomen showed that the tumour was situated between the two leafs of the rectus sheath and was attached to the rectus abdominis muscle. A wide resection of the tumour was performed including the surrounding fibres of the rectus abdominis and the covering fascia of the rectus sheath. The histological examination of the specimen revealed the presence of ectopic endometrial tissue.
Conclusions: Endometriosis of the abdominal wall is extremely rare but the clinician has to keep it in mind for the differential diagnosis of abdominal wall tumours.

Abstract

de

Zusammenfassung: Grundlagen: Die Endometriosis der Abdominalwand ist extrem selten und wird in den meisten Fällen durch die Implantation von Endometriumzellen während verschiedener Beckenoperationen hervorgerufen.
Methodik: Wir beschreiben einen Fall von Endometriosis der Abdominalwand, 5 Jahre nach einem Kaiserschnitt.
Ergebnisse: Eine 32jährige Patientin präsentierte sich mit einem tastbaren, schmerzhaften Tumor im Bereich des rechten Unterbauchs, fünf Jahre nach einem Kaiserschnitt. Die Patientin klagte, daß der Tumor während der Menstruation schmerzhafter wurde und seine Größe in den letzten 6 Monaten signifikant zugenommen hatte. Die CT des Abdomens zeigte, daß der Tumor mit dem M. rectus abdominalis verwachsen war. Es wurde eine breite Exzision des Tumors mit den umgebenden Muskelfasern durchgeführt. Die histologische Aufarbeitung des Präparats zeigte die Präsenz von ektopischem endometrischen Gewebe.
Schlußfolgerungen: Die Endometriosis der Abdominalwand ist extrem selten, darf aber bei der Differentialdiagnose von Bauchwandtumoren nicht vergessen werden.

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