Peri-implant health around screw-shaped c.p. titanium machined implants in partially edentulous patients with or without ongoing periodontitis
Abstract
enAbstract: The relationship between periodontitis and peri-implantitis remains a matter of debate. The present study compared, “within” randomly chosen partially edentulous patients (n=84 subjects, 97 jaws), the marginal bone loss around teeth and implants during 5 years (range 3 to 11 years) following the first year of bone remodelling. The patients had all been rehabilitated by means of screw-shape c.p. titanium implants with a machined surface (Brånemark system®). During the 5 years observation interval, periodontal parameters (marginal bone and attachment loss, the latter for teeth only) were collected together with data on confounding factors (smoking, oral hygiene, tooth loss). Marginal bone loss was measured through long-cone intra-oral radiographs. The mean “interval” bone loss was significantly (P=0.0001) higher around teeth (0.48±0.95 mm) than around implants (0.09±0.28 mm). The corresponding data for the “worst” performing tooth (0.99±1.25 mm) and implant (0.19±0.32 mm) per subject showed the same tendency. Neither attachment nor bone loss around teeth correlated with marginal bone loss around implants. This study indicated that the rate of bone loss around screw-shape c.p. titanium implants with a machined surface (Brånemark system® implants) was not influenced by the progression rate of periodontal destruction around the remaining teeth within the same jaw.
Résumé
frL’étude présente compare chez des patients partiellement édentés (n=84, 97 mâchoires) la perte osseuse marginale autour de dents et d’implants sur une période de quatre années (3 à 11 ans) après la première année du remodelage osseux. Les patients avaient tous été soignés à l’aide d’implants en titane-vis avec une surface usinée ad modum Brånemark®. Durant l’intervalle d’observation de cinq ans, des paramètres parodontaux (os marginal et perte d’attache, cette dernière pour les dents seulement) ont été enregistrés avec les données de co-facteurs (tabagisme, hygiène buccale, perte dentaire). La perte osseuse marginale a été mesurée à l’aide de radiographies long-cône. La perte osseuse moyenne était significativement plus importante (P=0.0001) autour des dents (0.48±0.95 mm) qu’autour des implants (0.09±0.28 mm). Les données correspondantes pour les plus mauvaises dents (0.99±0.25 mm) et implants (0.19±0.32 mm) montraient chez chaque sujet la même tendance. Ni la perte d’attache ni la perte osseuse autour des dents n’étaient en corrélation avec la perte osseuse marginale autour des implants. Cette étude indique que le taux de perte osseuse autour des implants-vis en titane avec une surface usinée ad modum Brånemark® n’était pas influencé par le taux de progression de la destruction parodontale autour des dents restantes dans la même mâchoire.
Zusammenfassung
deDer Zusammenhang zwischen Parodontitis und Peri-Implantitis bleibt umstritten. Die vorliegende Studie verglich innerhalb von zufällig ausgewählten teilbezahnten Patienten (n=84 Subjekte, 97 Kiefer) den Verlust an marginalem Knochen um Zähne und Implantate über einen durchschnittlichen Zeitraum von 5 Jahren (Bandbreite 3 bis 11 Jahre) nach dem ersten Jahr der Knochenremodellierung. Alle Patienten waren mittels schraubenförmigen reinen Titanimplantaten, welche eine maschinell bearbeitete Oberfläche aufwiesen (Brånemark System®), versorgt worden. Während der Beobachtungszeit von fünf Jahren wurden parodontale Parameter (marginaler Knochenverlust und Attachmentverlust, letzteres nur bei Zähnen) aufgenommen und verschlimmernde Faktoren (Rauchen, orale Hygiene, Zahnverlust) wurden registriert. Der Verlust an marginalem Knochen wurde auf intraoralen Röntgenaufnahmen, welche mittels Langkonus-Technik aufgenommen wurden, ausgemessen. Der mittlere “Intervall”-Knochenverlust war bei Zähnen (0.48±0.95 mm) signifikant (P=0.0001) grösser als bei Implantaten (0.09±0.28 mm). Die entsprechenden Werte für den “schlechtesten” Zahn (0.99±1.25 mm) und das ‘’schlechteste” Implantat (0.19±0.32 mm) pro Subjekt zeigten dieselbe Tendenz. Weder der Attachmentverlust noch der Knochenverlust um Zähne korrelierte mit dem marginalen Knochenverlust um Implantate. Diese Studie zeigte, dass das Ausmass des Knochenverlustes um schraubenförmige reine Titanimplantate mit maschinell bearbeiteter Oberfläche (Implantate des Brånemark System®) nicht durch die Progressionsrate der parodontalen Zerstörung um die verbliebenen Zähne innerhalb desselben Kiefers beeinflusst wurde.
Resumen
esLa relación entre periodontitis y periimplantitis permanece como un asunto de debate. El presente estudio comparó, dentro de un grupo de pacientes parcialmente edéntulos (n=84 sujetos, 97 maxillares) elegidos al azar, la pérdida de hueso marginal alrededor de dientes e implantes durante 5 años (rango 3 a 11 años) después del primer año de remodelado óseo. Todos habían sido rehabilitados por medio de implantes con forma de tornillo de c.p. titanio con una superficie pulida (sistema Brånemark®). Durante el intervalo de observación de 5 años se recogieron parámetros periodontales (pérdida de hueso marginal y de inserción, esto último únicamente para dientes) junto con datos sobre factores de confusión (tabaco, higiene oral, pérdida de dientes). Se midió la pérdida de hueso marginal por medio de radiografías de cono largo intraorales. El intervalo medio de pérdida de hueso fue significativamente (P=0.0001) más alto alrededor de los dientes (0.48±0.95 mm) que alrededor de los implantes (0.09±0.28 mm). Los datos correspondientes para el diente de peor comportamiento (0.99±1.25 mm) e implantes (0.19±0.32 mm) por sujeto mostraron la misma tendencia. Ni la pérdida de inserción o de hueso alrededor de los dientes se correlacionó con la pérdida de hueso marginal alrededor de los implantes. Este estudio indica que el índice de pérdida de hueso alrededor de los implantes con forma de tornillo de c.p. titanio con una superficie pulida (implantes del sistema Brånemark no fue influida por el indice de progresión de la destrucción periodontal alrededor de los dientes remanentes dentro del mismo maxilar.