Volume 30, Issue 2 pp. 107-113

Tobacco smoking and risk for periodontal disease

Jan Bergström

Jan Bergström

Institute of Odontology, Karolinska Institutet, Stockholm, Sweden

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First published: 05 March 2003
Citations: 106
Address:
Jan Bergström
Odontologiska Institutionen
Box 4064
S-141 04 Huddinge
Sweden

Abstract

en

Objective: The magnitude of risk for periodontal disease associated with smoking was investigated by exploring the interrelationships between definition of disease, prevalence and relative risk in a population of dentally aware individuals.

Materials and Methods: A total of 133 smokers and 242 non-smokers in the age range 20–69 years served as the database. Criteria based on clinical probing of pocket depth and radiographic measurement of bone height were used for the purpose of disease definition. Various pocket frequency cutoff points for two probing depth levels, 5 and 6 mm, and, in addition, the 30th, 25th, and 20th percentiles of the bone height distribution were alternately selected as criteria.

Results: Disease definition had an impact on the prevalence, and the relative risk varied as a function of the prevalence. For a broad definition of disease such as 1% of pockets 5 mm, the prevalence for smokers was approximately twice the prevalence for non-smokers and the odds ratio (OR) was 3.0. A narrower definition such as 15% of pockets 5 mm resulted in decreased prevalences for both smokers and non-smokers and an OR of 12.1. Increasing exposures correlated with greater magnitudes of risk. Heavy exposure was associated with greater risk than light exposure. For the combination of a narrow disease definition and heavy exposure, the relative risk was considerable (OR 9.8–20.3).

Conclusion: Smoking-associated relative risk is dependent on definition of disease and prevalence. Given other factors, a narrow definition will result in a low prevalence and a high risk and, vice versa, for a broader definition, prevalence will be high and the risk moderate.

Zusammenfassung

de

Ziele: Die Stärke des Risikos für parodontale Erkrankungen in Verbindung mit Rauchen wurde untersucht durch das Erforschen der Beziehungen zwischen der Definition der Erkrankung, der Prävalenz und dem relativen Risiko in einer Population von zahnbewußten Individuen.

Material und Methoden: Insgesamt 133 Raucher und 242 Nichtraucher im Alter von 20 bis 69 Jahren dienten als Datanquelle. Kriterien, die auf der klinischen Sondierungstiefe und den radiographischen Messungen der Knochenhöhe fußten, wurden für den Zweck der Krankheitsdefinition genutzt. Die verschiedenen Frequenzen der Taschen mit den zwei Sondierungstiefen ≥5 mm und ≥6 mm sowie zusätzlich das 30-, 25- und 20-Perzentil der Verteilung von der Knochenhöhe waren alternative Selektionskriterien.

Ergebnisse: Die Definition der Erkrankung hat Auswirkung auf die Prävalenz, und das relative Risiko variiert als eine Funktion der Prävalenz. Für eine umfassende Definition der Erkrankung mit 1 % der Taschen ≥5 mm war die Prävalenz für Raucher ungefähr zweimal höher verglichen mit derjenigen von Nichtrauchern. Die Odds-ratio betrug 3,0. Eine engere Defintion der Erkrankung mit 15 % der Taschen ≥5 mm ergab eine Verringerung der Prävalenz sowohl für Raucher als auch für Nichraucher und eine Odds-ratio von 12,1. Die vergrößerte Exposition korrelierte mit einer größeren Amplitude des Risikos. Schwere Expositionen waren mit größerem Risiko verbunden als leichtere Expositionen. Bei einer Kombination einer engen Definition der Erkrankung und einer schweren Exposition war das relative Risiko beträchltich (Odds-ratio 9,8 – 20,3).

Zusammenfassung: Das mit Rauchen verbundene relative Risiko ist abhängig von der Definition der Erkrankung und der Prävalenz. Vorausgesetzt andere Faktoren wird eine enge Defintion in einer niedrigen Prävalenz und einem hohen Risiko resultieren und umgekehrt wird bei einer breiten Definition die Prävalenz hoch und das Risiko moderat sein.

Résumé

fr

Objectif: L'amplitude du risque de souffrir de maladie parodontale associe au tabagisme a été recherche en explorant les relations entre la définition de la maladie, la prévalence et le risque relatif dans une population d'individus intéressé par leur dents.

Matériel et Méthodes: 133 fumeurs et 242 non-fumeurs âgés de 20 à 69 ans ont servi de base de données. Des critères bases sur le sondage clinique de la poche et des mesures radiologiques de la hauteur osseuse ont été utilise pour définir la maladie. Des points limites variés de fréquence des poches pour deux niveaux de profondeur de poche,>=5 mm et>=6 mm, et en plus, 30%, 25%, et 20% de distribution de la hauteur osseuse ont alternativement été utilise comme critère de sélection.

Résultats: La définition de la maladie a un impact sur la prévalence, et le risque relatif varie en fonction de la prévalence. Pour une définition assez large de la maladie, comme 1% des poches>=5 mm, la prévalence pour les fumeurs était approximativement le double de la prévalence chez les non-fumeurs et le odds ratio était de 3.0. Une définition plus étroite comme 15% des poches>=5 mm résultait en des prévalences diminuées pour les deux groupes et un odds ratio de 12.1. Une exposition plus importante était corrélée avec une plus grande amplitude de risque. Une lourde exposition était associe avec un plus grand risque qu'une exposition légère. Pour une combinaison d'une définition étroite de la maladie et une lourde exposition, le risque était considérable (odds ratio 9.8-20.3).

Conclusion: Le risque relatif associe au tabagisme dépend de la définition de la maladie et de la prévalence. D'autres facteurs étant déterminés, une étroite définition résultera en une prévalence basse et un risque important, et vice versa, pour une plus large définition, la prévalence sera forte et le risque modéré.

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